Zapytania
0

0

Koszyk

Kategorie Produktów

Kontakt

Opakowania aktywne i inteligentne - czym są?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Urządzenia typu SMART są już naszą codziennością. Inteligentne telefony, lodówki, pralki czy telewizory, poprawiają komfort naszego życia i ułatwiają nam wykonywanie codziennych obowiązków. Od jakiegoś czasu, określenie SMART nie dotyczy jednak wyłącznie sprzętu AGD czy domowej elektroniki. Obecnie, rewolucja w tej kwestii pojawia się również w branży opakowaniowej. Tzw. opakowania inteligentne i aktywne, to kolejny krok to polepszenia naszego życia. Czym są i do czego służą takie opakowania?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Opakowania aktywne i inteligentne – czyli jakie?” tag=”h2″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Inteligentne opakowania, nazywane też sprytnymi opakowaniami, to typ opakowań jednorazowych, które są w stanie kontrolować wybrane parametry w bliższym lub dalszym otoczeniu produktu i informować o nich konsumenta. Dzięki nim, klient otrzymuje dane na temat jakości czy bezpieczeństwa żywności, bez konieczności otwierania opakowania.

Co mogą monitorować takie opakowania? Parametrów jest kilka, zwykle jednak sprawdza się te, które mają bezpośredni wpływ przydatność produktu do spożycia, a zatem:

  • skład atmosfery – wykryta przez opakowanie zwiększona ilość dwutlenku węgla, tlenu czy innych gazów, może poinformować np. o ryzyku zepsucia produktu czy nieszczelności opakowania,
  • temperaturę –  wskaźniki inteligentnych opakowań są w stanie wykryć np. niewłaściwą temperaturę mrożonych lub chłodzonych produktów;
  • czas – wskaźnik ten zwykle występuje w połączeniu z parametrem temperatury, informując, czy i jak długo produkt był przechowywany w niewłaściwych warunkach,
  • wilgotność.

Opakowania aktywne, to z kolei typ opakowań do żywności, których celem jest zapobieganie niekorzystnym zmianom w jakości i świeżości produktów. Opakowania tego typu reagują z otoczeniem produktu. Dzięki temu są w stanie np. hamować namnażanie się drobnoustrojów, co przedłuża możliwość bezpiecznego przechowywania i przydatność żywności do spożycia. W jaki sposób mogą działać aktywne opakowania? Przykładem może być:

  • Zastosowanie w opakowaniu substancji absorbujących lub usuwających tlen z opakowania pozwala ograniczyć proces utleniania lub rozwój pleśni, co ma znaczenie w przypadku produktów takich jak np. pieczywo, palona kawa czy suszone owoce.
  • Wykorzystanie preparatów kontrolujących dwutlenek węgla pozwala hamować namnażanie się mikroorganizmów oraz ogranicza pęcznienie opakowań.
  • Stosowanie technologii absorpcji światła, umożliwiającej ochronę produktów wrażliwych na UV, takich jak np. ryby, produkty smażone czy orzechy.
  • Korzystanie z folii spożywczych, wydzielających substancje chroniące barwę produktu bądź zapewniających określoną przepuszczalność.

Co istotne, zgodnie z przepisami, aktywne opakowania nie mogą wpływać na skład, wygląd, smak czy zapach produktów, aby nie wprowadzać konsumentów w błąd co jakości i świeżości produktu.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Opakowania inteligentne – przykłady” tag=”h3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Oczywiste zalety inteligentnych opakowań sprawiają, że ich popularność systematycznie rośnie.

Jednym z przykładów może być inteligentna etykieta OnVu, która pozwala monitorować przydatność do spożycia mrożonych produktów. Specjalny termometr kontroluje temperaturę żywności i określa, czy produkt jest jeszcze świeży.

opakowanie inteligentne OnVu

Źródło: onvu.com

W Polsce, prekursorem inteligentnych opakowań były Browary Żywiec, które na swoich butelkach z piwem umieściły specjalnych wskaźnik informujący o tym, kiedy piwo osiągnie idealną temperaturę do spożycia trunku.

Opakowanie inteligentne - przykład Żywiec.

Źródło: Grupa Żywiec S.A.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Opakowania aktywne – przykłady” tag=”h3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Jeśli chodzi o opakowania aktywne, to jedną z najczęściej spotykanych form są różnego rodzaju saszetki, których celem może być absorbowanie niepożądanych substancji – np. tlenu czy pary wodnej. Rozwiązania tego typu stosuje się m.in. przy opakowaniach produktów mięsnych. Szeroko stosowane są np. folie osuszające, które można spotkać przy opakowaniach mięsa drobiowego.

Innym ciekawym przykładem mogą być antybakteryjne folie, które stopniowo oddają antybakteryjne składniki, ograniczając namnażanie się drobnoustrojów.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”W jakim celu wprowadza się na rynek opakowania aktywne i inteligentne?” tag=”h2″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Opakowania aktywne i inteligentne pozwalają w szerszym stopniu monitorować stan i jakość żywności wprowadzanej do obiegu. Niesie to ze sobą wiele różnorodnych zalet:

  • dostarczenie nowej wartości klientom, którzy będą mogli kontrolować bezpieczeństwo i przydatność do spożycia kupowanych produktów. Jak wynika z badań, blisko 70% konsumentów byłoby skłonnych kupić żywność w takich opakowaniach.
  • zmniejszenie ilości marnowanej żywności – co roku, na świecie marnuje się aż 1,3 mld ton żywności, co stanowi jedną trzecią całej żywności przeznaczonej do konsumpcji. Część z tego stanowią produkty, która z racji zepsucia, zostały wyrzucone. Lepsza kontrola nad ich stanem świeżości, może ułatwić zarządzanie żywnością z krótkim terminem przydatności.
  • dłuższa świeżość – opakowania aktywne mogą w bezpośredni sposób chronić zapakowane jedzenie przed niekorzystnym działaniem tlenu, światła czy drobnoustrojów, zapewniając ich dłuższą przydatność do spożycia.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Przyszłość opakowań aktywnych i inteligentnych” tag=”h2″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Choć tradycyjne opakowania jednorazowe wciąż mają przewagę na rynku, przyszłość ma należeć do opakowań inteligentnych i opakowań aktywnych. Te ostatnie już teraz stanowią ważną część rynku opakowań, gwarantując dłuższą świeżość i przydatność produktów dla klientów na całym świecie. Opakowania inteligentne, choć na razie stanowią swego rodzaju ciekawostkę, z pewnością mają szansę przyjąć się szerzej na rynku konsumenta, który chce świadomie dokonywać zakupów i któremu zależy na wysokiej jakości.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Udostępnij
Przypnij
Wrzuć
Sprawdź więcej
Gorąca, zimowa herbata w super kubku! W świątecznym nastroju, pełnym ciepła i radości, nic nie łączy się lepiej z magiczną atmosferą jarmarku bożonarodzeniowego niż kubek pełen gorącej herbaty! Przezroczysty kubek Premium do systemu wielokrotnego użytku, to doskonały wybór by cieszyć klientów ulubionymi napojami z Twojego menu, jednocześnie dbając o naszą planetę!
Poszukujemy Brand Managera opiekuna marki Market Grounds. Do naszej firmy poszukujemy Brand Managera opiekuna marki MARKET GROUNDS. Jeżeli masz doświadczenie w branży gastronomicznej skontaktuj się z nami.
Kebag - nowy wymiar pakowania. Ekologiczne i innowacyjne torby na kebab/kanapkę z paskiem klejącym do zamknięcia, odrywana w połowie. Idealny zamiennik za folię aluminiową czy torebki powlekane folią PE.
Popularne produkty
Przejdź do sklepu
Najnowsze posty
Gorąca, zimowa herbata w super kubku!
Poszukujemy Brand Managera opiekuna marki Market Grounds.
Kebag - nowy wymiar pakowania.
Copyright 2024 - All Rights Reserved WP-Opieka.pl - tworzenie i wsparcie stron internetowych