Wykazując troskę o planetę, wiele osób stawia sobie za cel korzystanie wyłącznie z opakowań ekologicznych. Wiąże się to jednak z koniecznością odróżnienia ekologicznych opakowań od pozostałych produktów dostępnych na rynku, a także z odpowiednim podejściem do ich utylizacji. Świadomość ta powinna leżeć nie tylko po stronie producentów, ale także klientów oraz tych przedsiębiorstw, które sprzedają żywność na wynos, korzystając z tego typu opakowań. Co zatem powinniśmy wiedzieć, decydując się na wybór przyjaznych dla środowiska rozwiązań?
Czym charakteryzują się opakowania ekologiczne?
Opakowania, które uznajemy za ekologiczne, opatrzone są odpowiednimi oznaczeniami, umieszczonymi na etykietach. Zasadniczo wyróżnić można kilka podstawowych oznaczeń. Strzałki układające się w zielony trójkąt kojarzą zapewne wszyscy – informują one, że opakowanie może zostać ponownie przetworzone. Sadzonka z taśmą to z kolei sygnał, że trzymane przez nas w dłoni opakowanie jest biodegradowalne, a dwie strzałki w różnych kierunkach oznaczają możliwość ponownego wykorzystania. Znak ten znajdziemy między innymi na szklanych pojemnikach, puszkach, szklanych butelkach, kontenerach i beczkach.
Do oznaczeń na opakowaniach ekologicznych zaliczamy także tzw. Znak Zielony Punkt, w kolorze zielonym lub czarnym, informujący o tym, że producent sfinansował budowę i funkcjonowanie systemu odzysku odpadów. Kolejnym piktogramem jest zielony znak ekologiczny. Poświadcza on, że produkt powstał zgodnie z kryteriami ekologicznymi, wskazanymi przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Wreszcie napis „Alu”, otoczony okręgiem z dwóch strzałek to informacja o tym, że produkt wykonany jest z aluminium i nadaje się do recyklingu.
Dodatkowo wskazać należy znak opakowanie biodegradowalne, który informuje o tym, że podlega ono rozkładowi podczas kompostowania, nie uwalniając równocześnie szkodliwych substancji, a także symbol „wrzuć do kosza” – przypominający o tym, by niepotrzebne opakowania poddawać utylizacji.
Opakowania ekologiczne – na co uważać podczas utylizacji?
Podobnie, jak – wbrew pozorom – paragony fiskalne nie powinny lądować w koszu na makulaturę, tylko trafiać do odpadów zmieszanych, tak i z ekologicznością opakowania można łatwo się pomylić. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których tekturowe opakowanie na żywność jest wewnątrz pokryte cienką warstwą plastiku. Nie można tych warstw rozdzielić, a co za tym idzie – nie może ono być utylizowane z papierem. Najważniejszą cechą z perspektywy recyklingu jest właśnie jednorodność materiałowa opakowania. Jest to na tyle trudny temat, że nie sposób wskazać konkretne opakowania ekologiczne, spełniające ten wymóg. Przykładowo do recyklingu nadają się przezroczyste butelki na napoje PET. Równocześnie nieprzydatne okazują się natomiast butelki PET białe, przeznaczone na jogurty, czerwone (po ketchupie) oraz srebrne (po napojach energetycznych).
Czy opakowania ekologiczne podwyższają cenę żywności?
Ponieważ biodegradowalne opakowania lub inne, ekologiczne pojemniki, które na pewno będzie można poddać recyklingowi lub ponownemu wykorzystaniu, są nieco droższe niż konkurencyjne produkty, odpowiedź wydaje się oczywista. Przedsiębiorstwa, które naprawdę chcą być eko, wydają więcej pieniędzy na opakowania ekologiczne i doliczają ich koszt (lub jego część) do dań, sprzedawanych w tychże opakowaniach na żywność. Warto jednak, decydując się na takie rozwiązanie, zakomunikować to klientowi wprost – dzięki temu będzie on świadom tego, że wybierając droższe danie, równocześnie przyczynia się do dbania o środowisko. W innym wypadku wyższa cena produktu może być przez niego potraktowana jedynie jako chęć zysku ze strony sprzedawcy.
Opakowania ekologiczne – dlaczego warto wydać więcej?
Decydując się na ekologiczne rozwiązania, przede wszystkim chronimy środowisko przed kolejną falą śmieci. Myśląc w duchu zero waste, ograniczamy pojawienie się na rynku kolejnych produktów, które staną się w pewnym momencie problemem dla środowiska. Tymczasem opakowania ekologiczne, które można poddać recyklingowi (i które same nierzadko powstały z odzyskanych w ten sposób surowców), pozwalają na wprowadzenie wielu tworzywom cyklu życia, podobnego do obiegu wody w przyrodzie.
Dodatkowym atutem stosowania przez przedsiębiorstwo wyłączenie ekologicznych opakowań jest możliwość budowania wizerunku firmy jako dbającej o środowisko. Dla części klientów bowiem wiedza o zadeklarowanym wprost ekologicznym podejściu konkretnego producenta ma duże znaczenie podczas wybierania produktów, a tym samym wpływa na rezygnację z konkurencyjnych marek.