W czasach, gdy ekologia staje się coraz powszechniejszym trendem, produkty wytwarzane z troską o środowisko są dla kupujących atrakcyjnym kąskiem. Etykiety środowiskowe służą tu poniekąd jako znaki towarowe, identyfikujące wyroby spełniające pewne konkretne normy. Czym jednak konkretnie są te etykiety środowiskowe?
Etykiety środowiskowe i znaki towarowe – czym są?
Jako znak towarowy definiowane jest zgodnie z prawem każde przedstawione w sposób graficzny oznaczenie, które może posłużyć do odróżnienia od siebie towarów produkowanych przez poszczególne przedsiębiorstwa. Może to więc być zapisane w charakterystyczny sposób słowo, ornament, rysunek, kompozycja przestrzenna lub dobór kolorów.
Obecnie, gdy świadomość społeczeństwa w tematach związanych z ekologią stale wzrasta, rolę znaków towarowych przyjmują również etykiety środowiskowe. Taka etykieta jest potwierdzeniem, że dany produkt spełnia szereg wymagań i norm, mających na uwadze troskę o środowisko naturalne. Zrównoważona produkcja, zastosowanie surowców nadających się do recyklingu lub pochodzących z odzysku, unikanie toksycznych chemikaliów – to wszystko jest często dla współczesnych konsumentów bardzo ważne. Dzięki etykietom środowiskowym produkty są skutecznie promowane: przyciągają uwagę kupujących i zachęcają do dokonania zakupu.
Jakie rodzaje etykiet środowiskowych wyróżniamy?
Wśród etykiet środowiskowych możemy wyróżnić:
- Etykiety i deklaracje środowiskowe I typu – są przyznawane przez stronę niezależną po tym, jak dany produkt spełni określone kryteria środowiskowe, oparte na uproszczonym badaniu cyklu życia danego wyrobu. Dzięki nim konsument może wybrać produkt najbardziej przyjazny środowisku.
- Etykiety i deklaracje środowiskowe II typu – są deklarowane samodzielnie przez producenta. Mogą dotyczyć sposobu wytwarzania i dystrybucji produktu, sposobu jego użytkowania lub tego, co można zrobić ze zużytym wyrobem.
- Etykiety i deklaracje środowiskowe III typu – są przyznawane przez stronę niezależną w oparciu o zdefiniowane parametry dotyczące danego sektora przemysłu lub usług, a także o analizę cyklu życia danego produktu.
O czym informują etykiety środowiskowe?
Deklaracja środowiskowa produktu – na podstawie której może on uzyskać etykietę środowiskową – to dokument, który szczegółowo opisuje wpływ danego wyrobu na środowisko. Uwzględniony jest cały cykl życia produktu: od momentu etapów jego powstawania, poprzez użytkowanie, aż po możliwe sposoby utylizacji. Nie jest to więc typowy certyfikat, dotyczący jednej, konkretnej cechy, a raczej deklaracja tego, że całokształt wpływu na środowisko naturalne nie jest niekorzystny. Pod uwagę brane są takie aspekty, jak:
- Sposób pozyskiwania materiałów do produkcji;
- Sposób przeprowadzania poszczególnych etapów produkcji;
- Sposób przeprowadzania montażu;
- To, w jaki sposób produkt jest użytkowany;
- Zużycie energii;
- Emisja toksycznych gazów, odpadów;
- Utylizacja produktu;
- Możliwość recyklingu produktu
Dzięki etykietom środowiskowym klienci mogą więc dokonywać świadomych wyborów – porównując profile środowiskowe poszczególnych wyrobów oraz usług. Dodatkowo przyczyniają się one do kształtowania pozytywnego wizerunku marki – a także, co również jest istotne, po prostu skłaniają ludzi do zwrócenia większej uwagi na zachowania proekologiczne.
Dlaczego warto stosować etykiety środowiskowe na opakowaniach?
Istnieje wiele powodów, dla których zdecydowanie warto stosować na swoich produktach etykiety środowiskowe. Przede wszystkim – społeczeństwo coraz większą uwagę zwraca na to, w jaki sposób zostały wyprodukowane poszczególne wyroby. Konsumenci dokonują wyborów znacznie bardziej świadomie, niż jeszcze kilkanaście lat temu, chętniej sięgając po to, co jest mniej szkodliwe dla naszej planety. Etykieta środowiskowa może więc służyć wręcz jako reklama, jest też dobrym sposobem na wyróżnienie się na tle branżowej konkurencji.
By produkt mógł otrzymać etykietę środowiskową, musi wcześniej przejść analizę swojego cyklu życia. Jej wyniki są bardzo użyteczne: umożliwiają zidentyfikowanie słabych punktów w całym procesie i wprowadzenie poprawek, które korzystnie wpłyną na proekologiczny wizerunek. Warto także wiedzieć o tym, że obecnie coraz większa liczba kontrahentów wymaga poświadczenia, że kupowany przez nich produkt nie wywiera negatywnego wpływu na środowisko.