Zapytania
0

0

Koszyk

Kategorie Produktów

Kontakt

Opłata konsumencka – dyrektywa SUP.
Od 01 stycznia 2024 roku weszły w życie przepisy ustawy wprowadzające w Polsce obowiązek pobierania opłaty konsumenckiej od kubków i pojemników jednorazowych zawierających tworzywa sztuczne.  > Dowiedz się więcej <

Ewidencja odpadów obowiązkiem przedsiębiorcy - jak ją prowadzić?

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, każde przedsiębiorstwo, w przypadku którego powstają odpady inne niż komunalne, ma obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Jeszcze niedawno ewidencja ta prowadzona była w wersji papierowej, jednak obecnie nastąpiło odejście od tego formatu na rzecz ewidencji elektronicznej, prowadzonej w BDO na indywidualnym koncie przedsiębiorcy. Rozwiązanie to ma na celu nie tylko uszczelnienie gospodarki odpadami, ale także ma ograniczyć szarą strefę, w tym tworzące się nielegalnie dzikie wysypiska śmieci.

Ewidencja odpadów 2021 – co się zmieniło?

Od 1 stycznia 2021 roku ewidencja odpadów prowadzona jest wyłącznie za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO. To właśnie bezpośrednio w systemie , lub wykorzystując zewnętrzne aplikacje, które są z nim zintegrowane, przedsiębiorca jest obowiązany do prowadzenia na bieżąco ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów – zgodnie z ich katalogiem. W praktyce odejście od papierowych kart ewidencji sprawia, że bez dostępu do indywidualnego konta w systemie BDO przedsiębiorca nie jest w stanie prowadzić ewidencji odpadów. Co więcej – uniemożliwia mu to także obrót odpadami – przyjęcie odpadu, jego przekazanie lub transport.

Co to jest BDO i jak z niej korzystać?

Skrótowiec BDO odnosi się do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami. Została ona wprowadzona przez Ministerstwo Środowiska w celu kontrolowania gospodarowania odpadami, a zarazem przeciwdziałania nieprawidłowościom, do jakich dochodziło w tym sektorze. Baza ta przede wszystkim pozwala instytucjom kontrolującym mieć bieżący wgląd w sytuację, ile odpadów – oraz jakiego rodzaju – powstaje w poszczególnych firmach.

Zgodnie z przepisami prawa, wpis do tzw. Rejestru BDO jest obowiązkiem każdego podmiotu, który wytwarza odpady i prowadzi ich ewidencję, wprowadza na rynek krajowy produkty w opakowaniach, opony, baterie, akumulatory, smary, oleje lub sprzęt elektryczny i elektroniczny. Obowiązkiem rejestracji w BDO są objęci także producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.

Co ważne, wpis do tzw. Rejestru BDO, czyli inaczej Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących może zostać dokonany elektronicznie w systemie BDO lub w odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności urzędzie marszałkowskim. Trzeba pamiętać o tym, że jeśli działalność danego przedsiębiorstwa podlega wpisowi do Rejestru BDO, wpis należy uzyskać przed jej rozpoczęciem. Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie danego przedsiębiorstwa do Rejestru BDO.

Dlaczego ewidencja odpadów jest obowiązkowa?

Dzięki temu, że ewidencja odpadów jest obligatoryjna dla każdego podmiotu spełniającego powyższe kryteria, Ministerstwo Środowiska oraz inne podmioty kontrolujące mają bieżący wgląd w sytuację dotyczącą gospodarowania odpadami. Pozwala to nie tylko na ciągłą kontrolę wytwarzania i składowania odpadów, ale także zabezpiecza gospodarkę przed powstawaniem nielegalnych, dzikich wysypisk śmieci, ponieważ obieg odpadów podlega bieżącemu monitorowaniu.

Ewidencjonowanie odpadów zgodnie z wytycznymi ma zapewnić nie tylko ilościową, ale również jakościową kontrolę wszystkich odpadów – zarówno tych wytwarzanych, jak i również transportowanych, przekazywanych, poddawanych odzyskowi oraz unieszkodliwianych. Prowadzona elektronicznie ewidencja odpadów dodatkowo umożliwia kompleksową kontrolę w zakresie obrotu odpadami oraz ich transportu.

O czym pamiętać prowadząc ewidencję odpadów?

Choć ewidencja odpadów w systemie BDO wydaje się prosta, warto pamiętać o kilku ważnych aspektach. Jednym z nich jest możliwość skorzystania z uproszczonej ewidencji odpadów, spełniając jeden z dodatkowych warunków. Wśród przykładowych okoliczności łagodzących wskazać należy między innymi wytwarzanie niebezpiecznych odpadów w ilości do zaledwie 100 kg rocznie, wytwarzanie innych niż niebezpieczne odpadów (niebędących komunalnymi) w ilości do 5 ton rocznie, czy też transportowanie odpadów, wykonując wyłącznie tę usługę.

Co istotne, wszystkie dokumenty i dane, na podstawie których w danym przedsiębiorstwie sporządzane są karty ewidencji odpadów i inne dokumenty w BDO, należy przechowywać przez okres 5 lat. Obowiązkiem jest także udostępnianie ich na żądanie odpowiednich organów.

Konieczne jest także uczciwe podejście do tematu gospodarowania odpadami oraz dotrzymywanie wskazanych w prawie terminów wypełniania odpowiednich kart w BDO. Nie prowadzenie ewidencji odpadów lub wykonywanie tego obowiązku w sposób nieterminowy bądź niezgodny z faktyczną ilością przekazywanych odpadów (lub ich rodzajami), grozi karą aresztu lub grzywną w wysokości od 100 zł do ponad miliona złotych.

Udostępnij
Przypnij
Wrzuć
Sprawdź więcej
Opakowania wielokrotnego użytku. Czy na pewno zwalniają z opłaty SUP? W ostatnim czasie wielu producentów opakowań jednorazowych chcąc umożliwić swoim klientom uniknięcie obowiązku wprowadzenia opłat konsumenckich, przeprowadza dodatkowe badania swoich opakowań plastikowych i próbuje zmienić ich funkcję z jednorazowych na wielokrotnego użytku. Zwykle podstawą deklaracji na wielokrotność użycia jest tylko i wyłącznie badanie potwierdzające możliwość wykonania 125 cykli mycia opakowania w zmywarce.   W świetle obecnie obowiązujących przepisów, opisanych poniżej, takie badanie może okazać się nie wystarczające i narażać lokale gastronomiczne na kary administracyjne z powodu nie zastosowania się do przepisów SUP i wynikającego z nich obowiązku pobrania opłaty od klientów końcowych. Do obowiązków każdego przedsiębiorcy należy dostosowanie swojej działalności do obowiązków wynikających z obowiązującego prawa, dlatego w przypadku w uznania przez organ kontrolny, że przedstawione badania są niewystarczające aby  być zwolnionym z obowiązku pobierania opłaty SUP, nie będzie możliwości przeniesienia kary administracyjnej na dostawcę opakowań.
Otworzyliśmy nowy showroom! Zapraszamy do świeżo wyremontowanego showroomu! W nowo zaaranżowanej przestrzeni można wygodnie złożyć zamówienie i poczekać na jego odbiór. W międzyczasie można również zapoznać się z licznymi nowościami w naszym asortymencie, zarówno oglądając nowości na półkach jak i pełen asortyment online.
Opłata konsumencka – dyrektywa SUP Od 24 maja 2023 roku obowiązują  w Polsce znowelizowane przepisy ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami z tworzyw sztucznych oraz o opłacie produktowej i rozszerzonej odpowiedzialności podmiotów wprowadzających do obrotu m. in. opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Nowelizacja wynika z implementacji unijnej dyrektywy z 5 czerwca 2019 r., znanej jako dyrektywa SUP.
Popularne produkty
Przejdź do sklepu
Najnowsze posty
Opakowania wielokrotnego użytku. Czy na pewno zwalniają z opłaty SUP?
Otworzyliśmy nowy showroom!
Opłata konsumencka – dyrektywa SUP
Copyright 2024 - All Rights Reserved