Zapytania
0

0

Koszyk

Kategorie Produktów

Kontakt

Opłata konsumencka – dyrektywa SUP.
Od 01 stycznia 2024 roku weszły w życie przepisy ustawy wprowadzające w Polsce obowiązek pobierania opłaty konsumenckiej od kubków i pojemników jednorazowych zawierających tworzywa sztuczne.  > Dowiedz się więcej <

Opakowania aktywne i inteligentne - czym są?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Urządzenia typu SMART są już naszą codziennością. Inteligentne telefony, lodówki, pralki czy telewizory, poprawiają komfort naszego życia i ułatwiają nam wykonywanie codziennych obowiązków. Od jakiegoś czasu, określenie SMART nie dotyczy jednak wyłącznie sprzętu AGD czy domowej elektroniki. Obecnie, rewolucja w tej kwestii pojawia się również w branży opakowaniowej. Tzw. opakowania inteligentne i aktywne, to kolejny krok to polepszenia naszego życia. Czym są i do czego służą takie opakowania?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Opakowania aktywne i inteligentne – czyli jakie?” tag=”h2″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Inteligentne opakowania, nazywane też sprytnymi opakowaniami, to typ opakowań jednorazowych, które są w stanie kontrolować wybrane parametry w bliższym lub dalszym otoczeniu produktu i informować o nich konsumenta. Dzięki nim, klient otrzymuje dane na temat jakości czy bezpieczeństwa żywności, bez konieczności otwierania opakowania.

Co mogą monitorować takie opakowania? Parametrów jest kilka, zwykle jednak sprawdza się te, które mają bezpośredni wpływ przydatność produktu do spożycia, a zatem:

  • skład atmosfery – wykryta przez opakowanie zwiększona ilość dwutlenku węgla, tlenu czy innych gazów, może poinformować np. o ryzyku zepsucia produktu czy nieszczelności opakowania,
  • temperaturę –  wskaźniki inteligentnych opakowań są w stanie wykryć np. niewłaściwą temperaturę mrożonych lub chłodzonych produktów;
  • czas – wskaźnik ten zwykle występuje w połączeniu z parametrem temperatury, informując, czy i jak długo produkt był przechowywany w niewłaściwych warunkach,
  • wilgotność.

Opakowania aktywne, to z kolei typ opakowań do żywności, których celem jest zapobieganie niekorzystnym zmianom w jakości i świeżości produktów. Opakowania tego typu reagują z otoczeniem produktu. Dzięki temu są w stanie np. hamować namnażanie się drobnoustrojów, co przedłuża możliwość bezpiecznego przechowywania i przydatność żywności do spożycia. W jaki sposób mogą działać aktywne opakowania? Przykładem może być:

  • Zastosowanie w opakowaniu substancji absorbujących lub usuwających tlen z opakowania pozwala ograniczyć proces utleniania lub rozwój pleśni, co ma znaczenie w przypadku produktów takich jak np. pieczywo, palona kawa czy suszone owoce.
  • Wykorzystanie preparatów kontrolujących dwutlenek węgla pozwala hamować namnażanie się mikroorganizmów oraz ogranicza pęcznienie opakowań.
  • Stosowanie technologii absorpcji światła, umożliwiającej ochronę produktów wrażliwych na UV, takich jak np. ryby, produkty smażone czy orzechy.
  • Korzystanie z folii spożywczych, wydzielających substancje chroniące barwę produktu bądź zapewniających określoną przepuszczalność.

Co istotne, zgodnie z przepisami, aktywne opakowania nie mogą wpływać na skład, wygląd, smak czy zapach produktów, aby nie wprowadzać konsumentów w błąd co jakości i świeżości produktu.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Opakowania inteligentne – przykłady” tag=”h3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Oczywiste zalety inteligentnych opakowań sprawiają, że ich popularność systematycznie rośnie.

Jednym z przykładów może być inteligentna etykieta OnVu, która pozwala monitorować przydatność do spożycia mrożonych produktów. Specjalny termometr kontroluje temperaturę żywności i określa, czy produkt jest jeszcze świeży.

opakowanie inteligentne OnVu

Źródło: onvu.com

W Polsce, prekursorem inteligentnych opakowań były Browary Żywiec, które na swoich butelkach z piwem umieściły specjalnych wskaźnik informujący o tym, kiedy piwo osiągnie idealną temperaturę do spożycia trunku.

Opakowanie inteligentne - przykład Żywiec.

Źródło: Grupa Żywiec S.A.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Opakowania aktywne – przykłady” tag=”h3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Jeśli chodzi o opakowania aktywne, to jedną z najczęściej spotykanych form są różnego rodzaju saszetki, których celem może być absorbowanie niepożądanych substancji – np. tlenu czy pary wodnej. Rozwiązania tego typu stosuje się m.in. przy opakowaniach produktów mięsnych. Szeroko stosowane są np. folie osuszające, które można spotkać przy opakowaniach mięsa drobiowego.

Innym ciekawym przykładem mogą być antybakteryjne folie, które stopniowo oddają antybakteryjne składniki, ograniczając namnażanie się drobnoustrojów.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”W jakim celu wprowadza się na rynek opakowania aktywne i inteligentne?” tag=”h2″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Opakowania aktywne i inteligentne pozwalają w szerszym stopniu monitorować stan i jakość żywności wprowadzanej do obiegu. Niesie to ze sobą wiele różnorodnych zalet:

  • dostarczenie nowej wartości klientom, którzy będą mogli kontrolować bezpieczeństwo i przydatność do spożycia kupowanych produktów. Jak wynika z badań, blisko 70% konsumentów byłoby skłonnych kupić żywność w takich opakowaniach.
  • zmniejszenie ilości marnowanej żywności – co roku, na świecie marnuje się aż 1,3 mld ton żywności, co stanowi jedną trzecią całej żywności przeznaczonej do konsumpcji. Część z tego stanowią produkty, która z racji zepsucia, zostały wyrzucone. Lepsza kontrola nad ich stanem świeżości, może ułatwić zarządzanie żywnością z krótkim terminem przydatności.
  • dłuższa świeżość – opakowania aktywne mogą w bezpośredni sposób chronić zapakowane jedzenie przed niekorzystnym działaniem tlenu, światła czy drobnoustrojów, zapewniając ich dłuższą przydatność do spożycia.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Przyszłość opakowań aktywnych i inteligentnych” tag=”h2″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Choć tradycyjne opakowania jednorazowe wciąż mają przewagę na rynku, przyszłość ma należeć do opakowań inteligentnych i opakowań aktywnych. Te ostatnie już teraz stanowią ważną część rynku opakowań, gwarantując dłuższą świeżość i przydatność produktów dla klientów na całym świecie. Opakowania inteligentne, choć na razie stanowią swego rodzaju ciekawostkę, z pewnością mają szansę przyjąć się szerzej na rynku konsumenta, który chce świadomie dokonywać zakupów i któremu zależy na wysokiej jakości.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Udostępnij
Przypnij
Wrzuć
Sprawdź więcej
Opakowania wielokrotnego użytku. Czy na pewno zwalniają z opłaty SUP? W ostatnim czasie wielu producentów opakowań jednorazowych chcąc umożliwić swoim klientom uniknięcie obowiązku wprowadzenia opłat konsumenckich, przeprowadza dodatkowe badania swoich opakowań plastikowych i próbuje zmienić ich funkcję z jednorazowych na wielokrotnego użytku. Zwykle podstawą deklaracji na wielokrotność użycia jest tylko i wyłącznie badanie potwierdzające możliwość wykonania 125 cykli mycia opakowania w zmywarce.   W świetle obecnie obowiązujących przepisów, opisanych poniżej, takie badanie może okazać się nie wystarczające i narażać lokale gastronomiczne na kary administracyjne z powodu nie zastosowania się do przepisów SUP i wynikającego z nich obowiązku pobrania opłaty od klientów końcowych. Do obowiązków każdego przedsiębiorcy należy dostosowanie swojej działalności do obowiązków wynikających z obowiązującego prawa, dlatego w przypadku w uznania przez organ kontrolny, że przedstawione badania są niewystarczające aby  być zwolnionym z obowiązku pobierania opłaty SUP, nie będzie możliwości przeniesienia kary administracyjnej na dostawcę opakowań.
Otworzyliśmy nowy showroom! Zapraszamy do świeżo wyremontowanego showroomu! W nowo zaaranżowanej przestrzeni można wygodnie złożyć zamówienie i poczekać na jego odbiór. W międzyczasie można również zapoznać się z licznymi nowościami w naszym asortymencie, zarówno oglądając nowości na półkach jak i pełen asortyment online.
Opłata konsumencka – dyrektywa SUP Od 24 maja 2023 roku obowiązują  w Polsce znowelizowane przepisy ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami z tworzyw sztucznych oraz o opłacie produktowej i rozszerzonej odpowiedzialności podmiotów wprowadzających do obrotu m. in. opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Nowelizacja wynika z implementacji unijnej dyrektywy z 5 czerwca 2019 r., znanej jako dyrektywa SUP.
Popularne produkty
Przejdź do sklepu
Najnowsze posty
Opakowania wielokrotnego użytku. Czy na pewno zwalniają z opłaty SUP?
Otworzyliśmy nowy showroom!
Opłata konsumencka – dyrektywa SUP
Copyright 2024 - All Rights Reserved