Zapytania
0

0

Koszyk

Kategorie Produktów

Kontakt

Opłata konsumencka – dyrektywa SUP.
Od 01 stycznia 2024 roku weszły w życie przepisy ustawy wprowadzające w Polsce obowiązek pobierania opłaty konsumenckiej od kubków i pojemników jednorazowych zawierających tworzywa sztuczne.  > Dowiedz się więcej <

Opakowania ekologiczne - jak je rozpoznać?

Wykazując troskę o planetę, wiele osób stawia sobie za cel korzystanie wyłącznie z opakowań ekologicznych. Wiąże się to jednak z koniecznością odróżnienia ekologicznych opakowań od pozostałych produktów dostępnych na rynku, a także z odpowiednim podejściem do ich utylizacji. Świadomość ta powinna leżeć nie tylko po stronie producentów, ale także klientów oraz tych przedsiębiorstw, które sprzedają żywność na wynos, korzystając z tego typu opakowań. Co zatem powinniśmy wiedzieć, decydując się na wybór przyjaznych dla środowiska rozwiązań?

Czym charakteryzują się opakowania ekologiczne?

Opakowania, które uznajemy za ekologiczne, opatrzone są odpowiednimi oznaczeniami, umieszczonymi na etykietach. Zasadniczo wyróżnić można kilka podstawowych oznaczeń. Strzałki układające się w zielony trójkąt kojarzą zapewne wszyscy – informują one, że opakowanie może zostać ponownie przetworzone. Sadzonka z taśmą to z kolei sygnał, że trzymane przez nas w dłoni opakowanie jest biodegradowalne, a dwie strzałki w różnych kierunkach oznaczają możliwość ponownego wykorzystania. Znak ten znajdziemy między innymi na szklanych pojemnikach, puszkach, szklanych butelkach, kontenerach i beczkach.

Do oznaczeń na opakowaniach ekologicznych zaliczamy także tzw. Znak Zielony Punkt, w kolorze zielonym lub czarnym, informujący o tym, że producent sfinansował budowę i funkcjonowanie systemu odzysku odpadów. Kolejnym piktogramem jest zielony znak ekologiczny. Poświadcza on, że produkt powstał zgodnie z kryteriami ekologicznymi, wskazanymi przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Wreszcie napis „Alu”, otoczony okręgiem z dwóch strzałek to informacja o tym, że produkt wykonany jest z aluminium i nadaje się do recyklingu.

Dodatkowo wskazać należy znak opakowanie biodegradowalne, który informuje o tym, że podlega ono rozkładowi podczas kompostowania, nie uwalniając równocześnie szkodliwych substancji, a także symbol „wrzuć do kosza” – przypominający o tym, by niepotrzebne opakowania poddawać utylizacji.

Opakowania ekologiczne – na co uważać podczas utylizacji?

Podobnie, jak – wbrew pozorom – paragony fiskalne nie powinny lądować w koszu na makulaturę, tylko trafiać do odpadów zmieszanych, tak i z ekologicznością opakowania można łatwo się pomylić. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których tekturowe opakowanie na żywność jest wewnątrz pokryte cienką warstwą plastiku. Nie można tych warstw rozdzielić, a co za tym idzie – nie może ono być utylizowane z papierem. Najważniejszą cechą z perspektywy recyklingu jest właśnie jednorodność materiałowa opakowania. Jest to na tyle trudny temat, że nie sposób wskazać konkretne opakowania ekologiczne, spełniające ten wymóg. Przykładowo do recyklingu nadają się przezroczyste butelki na napoje PET. Równocześnie nieprzydatne okazują się natomiast butelki PET białe, przeznaczone na jogurty, czerwone (po ketchupie) oraz srebrne (po napojach energetycznych).

Czy opakowania ekologiczne podwyższają cenę żywności?

Ponieważ biodegradowalne opakowania lub inne, ekologiczne pojemniki, które na pewno będzie można poddać recyklingowi lub ponownemu wykorzystaniu, są nieco droższe niż konkurencyjne produkty, odpowiedź wydaje się oczywista. Przedsiębiorstwa, które naprawdę chcą być eko, wydają więcej pieniędzy na opakowania ekologiczne i doliczają ich koszt (lub jego część) do dań, sprzedawanych w tychże opakowaniach na żywność. Warto jednak, decydując się na takie rozwiązanie, zakomunikować to klientowi wprost – dzięki temu będzie on świadom tego, że wybierając droższe danie, równocześnie przyczynia się do dbania o środowisko. W innym wypadku wyższa cena produktu może być przez niego potraktowana jedynie jako chęć zysku ze strony sprzedawcy.

Opakowania ekologiczne – dlaczego warto wydać więcej?

Decydując się na ekologiczne rozwiązania, przede wszystkim chronimy środowisko przed kolejną falą  śmieci. Myśląc w duchu zero waste, ograniczamy pojawienie się na rynku kolejnych produktów, które staną się w pewnym momencie problemem dla środowiska. Tymczasem opakowania ekologiczne, które można poddać recyklingowi (i które same nierzadko powstały z odzyskanych w ten sposób surowców), pozwalają na wprowadzenie wielu tworzywom cyklu życia, podobnego do obiegu wody w przyrodzie.

Dodatkowym atutem stosowania przez przedsiębiorstwo wyłączenie ekologicznych opakowań jest możliwość budowania wizerunku firmy jako dbającej o środowisko. Dla części klientów bowiem wiedza o zadeklarowanym wprost ekologicznym podejściu konkretnego producenta ma duże znaczenie podczas wybierania produktów, a tym samym wpływa na rezygnację z konkurencyjnych marek.

Udostępnij
Przypnij
Wrzuć
Sprawdź więcej
Opakowania wielokrotnego użytku. Czy na pewno zwalniają z opłaty SUP? W ostatnim czasie wielu producentów opakowań jednorazowych chcąc umożliwić swoim klientom uniknięcie obowiązku wprowadzenia opłat konsumenckich, przeprowadza dodatkowe badania swoich opakowań plastikowych i próbuje zmienić ich funkcję z jednorazowych na wielokrotnego użytku. Zwykle podstawą deklaracji na wielokrotność użycia jest tylko i wyłącznie badanie potwierdzające możliwość wykonania 125 cykli mycia opakowania w zmywarce.   W świetle obecnie obowiązujących przepisów, opisanych poniżej, takie badanie może okazać się nie wystarczające i narażać lokale gastronomiczne na kary administracyjne z powodu nie zastosowania się do przepisów SUP i wynikającego z nich obowiązku pobrania opłaty od klientów końcowych. Do obowiązków każdego przedsiębiorcy należy dostosowanie swojej działalności do obowiązków wynikających z obowiązującego prawa, dlatego w przypadku w uznania przez organ kontrolny, że przedstawione badania są niewystarczające aby  być zwolnionym z obowiązku pobierania opłaty SUP, nie będzie możliwości przeniesienia kary administracyjnej na dostawcę opakowań.
Otworzyliśmy nowy showroom! Zapraszamy do świeżo wyremontowanego showroomu! W nowo zaaranżowanej przestrzeni można wygodnie złożyć zamówienie i poczekać na jego odbiór. W międzyczasie można również zapoznać się z licznymi nowościami w naszym asortymencie, zarówno oglądając nowości na półkach jak i pełen asortyment online.
Opłata konsumencka – dyrektywa SUP Od 24 maja 2023 roku obowiązują  w Polsce znowelizowane przepisy ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami z tworzyw sztucznych oraz o opłacie produktowej i rozszerzonej odpowiedzialności podmiotów wprowadzających do obrotu m. in. opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Nowelizacja wynika z implementacji unijnej dyrektywy z 5 czerwca 2019 r., znanej jako dyrektywa SUP.
Popularne produkty
Przejdź do sklepu
Najnowsze posty
Opakowania wielokrotnego użytku. Czy na pewno zwalniają z opłaty SUP?
Otworzyliśmy nowy showroom!
Opłata konsumencka – dyrektywa SUP
Copyright 2024 - All Rights Reserved