Zapytania
0

0

Koszyk

Kategorie Produktów

Kontakt

Opłata konsumencka – dyrektywa SUP.
Od 01 stycznia 2024 roku weszły w życie przepisy ustawy wprowadzające w Polsce obowiązek pobierania opłaty konsumenckiej od kubków i pojemników jednorazowych zawierających tworzywa sztuczne.  > Dowiedz się więcej <

Podwyżki w branży opakowań w 2021 - z czego wynikają?

Przyglądając się oferowanym przez hurtownie opakowaniom, nie sposób nie zauważyć wzrostu ich cen. Niestety – 2021 rok niespodziewanie przyczynił się do tego, że ceny opakowań poszybowały w górę, co niebawem przełoży się także na cenę dań oferowanych na wynos. Okazuje się, że trudno wskazać jedną, konkretną przyczynę, bo na problem ten wpływ miało kilka zmiennych. Przyjrzyjmy się bliżej, z czego wynikają podwyżki w branży opakowań.

Tworzywa sztuczne przeszły boom cenowy

W ciągu ostatnich kilku miesięcy ceny tworzyw sztucznych zaczęły osiągać rekordy. Z perspektywy klientów produkty w sklepach stały się droższe, bo „wszystko idzie do góry, tylko nie pensja” – warto jednak spojrzeć na rynek zupełnie inaczej. Jak? Przez pryzmat producentów polipropylenu i innych tworzyw sztucznych. Problemy, z jakimi borykają się przedsiębiorstwa, produkujące tworzywa, zaczynają bowiem znajdować odzwierciedlenie między innymi w cenach żywności, czy też opakowań.

Zamknięcie restauracji stacjonarnych, umożliwiając im jedynie sprzedaż na wynos, zwiększyło zapotrzebowania na tekturowe czy też styropianowe opakowania na żywność. W efekcie stany magazynowe nie były i nie są w stanie pokryć bieżącego zapotrzebowania na rynku. Wpływa to na ceny surowców (na przykład celulozy), uderzające w dostawcę, a w następnej kolejności na ceny tektury. Za nią płaci więcej producent, który drożej też sprzeda opakowania dystrybutorowi. W efekcie klient, będący ostatnim ogniwem tego łańcucha, ma do zapłacenia najwięcej, uwzględniając marżę dystrybutora.

Tymczasem na początku roku nastąpiła najwyższa w historii skokowa podwyżka za styropian (o ponad 25% od grudnia 2020 roku), wzrosły także ceny frachtu, niekiedy kilkakrotnie przekraczając normalne do tej pory stawki. Uwzględniając do tego wzrost cen prądu oraz płacy minimalnej, producenci starają się dostarczyć produkty w takiej cenie, by sami nie musieli dokładać do interesu. Niestety, tracimy na tym wszyscy.

Jak doszło do nagłego wzrostu cen?

Bez wątpienia wpływ na obecny stan rzeczy ma pandemia, która wybiła rynek z rytmu. To, co do tej pory funkcjonowało bez zarzutu – zarówno po stronie produkcji, jak i konsumpcji, zostało w znacznym stopniu zachwiane – choćby poprzez zamykanie poszczególnych gałęzi gospodarki. Przy pierwszym lockdownie ceny surowców bazowych zaczęły iść mocno w dół, by od listopada ubiegłego roku poszybować w górę i w ciągu niecałych dwóch miesięcy zbliżyć się do najwyższego w historii szczytu.

Wynika to między innymi z faktu, że ograniczone zapotrzebowanie na paliwo wywołało w rafineriach zmniejszenie skali produkcji. W efekcie zaczęły one produkować o wiele mniej substancji, z których wytwarzane są różne rodzaje plastiku. Paradoksalnie – popyt na tworzywa sztuczne w ogóle nie spadał, ponieważ produkcja w przemyśle przetwórczym toczyła się normalnym rytmem.

Co dla klientów oznaczają problemy na rynku tworzyw sztucznych?

Wśród branż, które wykazują ogromne zapotrzebowanie na tworzywa sztuczne, wyróżnić można między innymi produkcję sprzętów RTV i AGD, czy też branżę automotive – włącznie z produkowaniem pojazdów. Utrudnienia w dostępie do tworzyw to jednak na tyle skomplikowany problem, że uderza także w inne gałęzi rynku – w tym w produkcję opakowań. W efekcie większość producentów zmuszona jest do wydawania wyższych kwot w celu pozyskania tej samej objętości surowca, niezbędnego do wytworzenia oferowanych przez siebie produktów. Trudno się zatem dziwić, że część różnicy w cenie zakupu tworzyw przenoszona jest następnie dalej, bezpośrednio na klienta, kupującego wyprodukowane już opakowania.

Jak wygląda kwestia podwyżek na rynku opakowań?

Producenci już zaczęli informować hurtownie o planowanych korektach cenowych, jednoznacznie wskazując na wzrost cen surowców, które stanowią podstawowy element kosztów ich produkcji. W przypadku opakowań papierowych cena surowca to nawet 65% kosztów wytworzenia opakowania, a w przypadku plastiku dochodzi do 70%. W efekcie opakowania papierowe kupowane bezpośrednio od producenta mogą być dla hurtowni droższe o od 3 do 7 procent, a produkty z plastiku PLA – nawet o 17,5%.

Ponadto producenci zwracają uwagę na fakt, że trwa duża presja rynkowa na papier, związana z Dyrektywą USP. Jej uchwalenie powoduje w wielu przedsiębiorstwach wdrażanie programów odejścia od plastiku na rzecz papieru, co z kolei przekłada się na problemy z utrzymaniem stabilnych cen papieru. Co więcej, wprowadzona od stycznia podwyżka na opakowania najprawdopodobniej nie będzie ostatnią korektą cen. W najbliższych miesiącach, jeśli trendy utrzymają się, producenci mogą być zmuszeni ponownie podnieść ceny swoich towarów, co wpłynie na dalsze korekty po stronie hurtowni oraz sprzedawców detalicznych.

Udostępnij
Przypnij
Wrzuć
Sprawdź więcej
Opakowania wielokrotnego użytku. Czy na pewno zwalniają z opłaty SUP? W ostatnim czasie wielu producentów opakowań jednorazowych chcąc umożliwić swoim klientom uniknięcie obowiązku wprowadzenia opłat konsumenckich, przeprowadza dodatkowe badania swoich opakowań plastikowych i próbuje zmienić ich funkcję z jednorazowych na wielokrotnego użytku. Zwykle podstawą deklaracji na wielokrotność użycia jest tylko i wyłącznie badanie potwierdzające możliwość wykonania 125 cykli mycia opakowania w zmywarce.   W świetle obecnie obowiązujących przepisów, opisanych poniżej, takie badanie może okazać się nie wystarczające i narażać lokale gastronomiczne na kary administracyjne z powodu nie zastosowania się do przepisów SUP i wynikającego z nich obowiązku pobrania opłaty od klientów końcowych. Do obowiązków każdego przedsiębiorcy należy dostosowanie swojej działalności do obowiązków wynikających z obowiązującego prawa, dlatego w przypadku w uznania przez organ kontrolny, że przedstawione badania są niewystarczające aby  być zwolnionym z obowiązku pobierania opłaty SUP, nie będzie możliwości przeniesienia kary administracyjnej na dostawcę opakowań.
Otworzyliśmy nowy showroom! Zapraszamy do świeżo wyremontowanego showroomu! W nowo zaaranżowanej przestrzeni można wygodnie złożyć zamówienie i poczekać na jego odbiór. W międzyczasie można również zapoznać się z licznymi nowościami w naszym asortymencie, zarówno oglądając nowości na półkach jak i pełen asortyment online.
Opłata konsumencka – dyrektywa SUP Od 24 maja 2023 roku obowiązują  w Polsce znowelizowane przepisy ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami z tworzyw sztucznych oraz o opłacie produktowej i rozszerzonej odpowiedzialności podmiotów wprowadzających do obrotu m. in. opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Nowelizacja wynika z implementacji unijnej dyrektywy z 5 czerwca 2019 r., znanej jako dyrektywa SUP.
Popularne produkty
Przejdź do sklepu
Najnowsze posty
Opakowania wielokrotnego użytku. Czy na pewno zwalniają z opłaty SUP?
Otworzyliśmy nowy showroom!
Opłata konsumencka – dyrektywa SUP
Copyright 2024 - All Rights Reserved