UniPack

Kategorie Produktów

(22) 750 17 41

unipack@unipack.pl

Szukaj

Jak opakowanie wpływa na wybór konsumenta?

Mówi się, że nie szata zdobi człowieka – i analogicznie, nie opakowanie zdobi produkt. Ale czy na pewno? Życie jednoznacznie pokazuje, że w wielu przypadkach klienci kupują oczami. To właśnie opakowanie powinno ich przyciągnąć, a następnie przekonać do swojej zawartości na tyle, żeby nie chcieli się z nim rozstawać i zabrali ze sobą do domu. Mało kto jednak zauważa, że opakowanie to nie tylko ładne pudełko do przechowywania zawartości. Przyjrzyjmy się zatem bliżej opakowaniom i funkcjom, jakie mogą one pełnić.

Jakie funkcje pełni opakowanie?

Przede wszystkim – co nie ulega żadnej wątpliwości – opakowanie pełni funkcję ochronną. Zabezpiecza ono produkt przed czynnikami zewnętrznymi, a także przed uszkodzeniem. To jednak nie jedyna funkcja, jaką przypisuje się opakowaniom. Zawarty na nich kod kreskowy przypisuje im dodatkowo funkcję zarządzającą – to dzięki niemu systemy sklepowe potrafią między innymi na linii kas odczytać, co to za produkt oraz w jakiej jest cenie. Pozwala on także usprawnić prace na magazynie.

Kolejną funkcją, jaką pełnią opakowania, jest funkcja informacyjna. Zawarte na nich informacje, takie jak symbole na opakowaniach, dostarczają klientom nie tylko wiedzę na temat zawartości. Piktogramy jednoznacznie wskazują też na fakt, czy opakowanie nadaje się do recyklingu, do jakiego kosza powinniśmy je wyrzucić oraz czy może ono służyć do przechowywania żywności. I wreszcie – co nikogo nie powinno dziwić – opakowanie pełni funkcję marketingową.

Opakowanie jako promocja firmy

Nie sposób nie doceniać tej ostatniej funkcji, która uwidacznia wpływ opakowania na wybór konsumenta. Dzięki niej nie tylko opakowanie przekazuje klientowi informację na temat firmy oraz marki, pod jaką sprzedawany jest dany produkt. To także wiele dodatkowych, być może z pozoru nieoczywistych informacji, jakie trafiają do jego zmysłów.

Opakowanie może informować o tym, że jego zawartość skierowana jest do konkretnej grupy – widać to doskonale, gdy wybieramy opakowania dla dzieci. Opakowania mogą ponadto informować nas o podejściu firmy do środowiska – wystarczy zapakować produkt w opakowania biodegradowalne, nadające się do recyklingu oraz z niego pochodzące, a klient nie będzie mieć wątpliwości, że dany producent dba o otoczenie.

Nierzadko na opakowaniu znaleźć można przykładowy sposób wykorzystania – urokliwe zdjęcie może przedstawiać dodatkowo, w otoczeniu opakowania, inne produkty danej marki, tym samym wzmacniając funkcję marketingową.

Jakie opakowania wybierają konsumenci?

Wpływ opakowania na wybór konsumenta doskonale można dostrzec, analizując cechy opakowań, wybieranych przez klientów. Część osób zwraca uwagę na to, by było ono funkcjonalne – dzięki temu nadaje się do powtórnego wykorzystania. Czasem w  tym samym celu, czasem w zupełnie innym, ale dzięki swojemu wykonaniu, gabarytom lub wyglądowi (a niekiedy wszystkim trzem cechom naraz) klient może znaleźć dla opakowania nowe przeznaczenie.

Ważnym atutem jest nie tylko to, że pudełko można w łatwy sposób poddać recyklingowi, a zamieszczone na nim symbole ułatwiają tę czynność. Dla niektórych idealnie ekologiczne opakowanie dodatkowo powinno być wytworzone z surowca odzyskanego, któremu nadano kolejne życie. Widać to doskonale w przypadku tekturowych eko opakowań.

Niektórzy konsumenci mają na uwadze jeszcze inne aspekty – może być dla nich istotne, by opakowanie było oryginalne. Przez tę oryginalność można rozumieć przykładowo opakowania inteligentne lub aktywne, ale także opakowania jadalne. Te ostatnie dostrzec można przede wszystkim w restauracjach, oferujących zupę w chlebowym „kubełku”, który po zjedzeniu obiadu także może zostać poddany konsumpcji.

Opakowanie jako wizytówka firmy

Choć nie ulega wątpliwości, że w gastronomii – jak i w każdej innej branży – w przypadku opakowań liczy się przede wszystkim funkcjonalność, jest też drugi, równie istotny aspekt. Opakowanie na żywność to nie tylko pojemnik do przechowywania jedzenia – dzięki wspomnianym wyżej atutom pełni ono bowiem dodatkowe funkcje, których nie można nie doceniać.

Najważniejszą z nich można przyrównać do przenośnego billboardu – opakowanie komunikuje klientom, a także mijającym je osobom, jaką firmą jesteśmy. Wskazuje na nasze podejście do ekologii czy profesjonalizm, a odpowiednio zaprojektowane z pewnością przyciąga wzrok. 

Dzięki temu daje się ono zapamiętać, a wraz z nim nasza marka lub produkt, do którego możemy przyciągnąć zarówno powracających klientów, jak i nowych konsumentów, zdobytych dzięki magii opakowania jako wizytówki firmy. Jeśli ktoś mimo wszystko twierdzi, że wpływ opakowania na wybór konsumenta jest nikły – pozwólmy mu trwać w błędzie, kierując klientów w stronę naszych produktów. I opakowań.

Udostępnij
Przypnij
Wrzuć
Sprawdź więcej
Magazynowanie odpadów – jakie zmiany w zasadach? O jakich zmianach w przepisach dotyczących magazynowania odpadów warto wiedzieć? Co mówi rozporządzenie? Jak prawidłowo magazynować odpady?
Dokument DPR – czym jest i jakie są jego rodzaje? Jakie korzyści można uzyskać na podstawie dokumentu potwierdzającego recykling? Jakie są jego rodzaje i jak wygląda procedura złożenia wniosku?
Przepisy dyrektywy SUP nie wchodzą w życie od 3 lipca 2021 roku! Polski Związek Przetwórców Tworzyw Sztucznych informuje, że wobec braku przepisów wprowadzających do polskiego porządku prawnego zapisy tzw. dyrektywy SUP, od 3 lipca br. nie nastąpią żadne zmiany w dotychczas obowiązujących uregulowaniach w tym zakresie.
Popularne produkty
Przejdź do sklepu
Najnowsze posty
Magazynowanie odpadów – jakie zmiany w zasadach?
Dokument DPR – czym jest i jakie są jego rodzaje?
Przepisy dyrektywy SUP nie wchodzą w życie od 3 lipca 2021 roku!
Copyright 2021 - All Rights Reserved